Ta vara på livet och lev i nuet

Ibland är det enklaste det bästa. Det kom jag fram till under den värsta depression jag haft. Jag lyckades hitta två aktiviteter som jag uppskattade en dag när en kvinna frågade om jag kunde uppskatta någonting. Först sa jag, nej det kan jag inte och insåg långt senare att det var i det lilla jag kunde hitta någonting positivt. Jag uppskattade att dricka te och att duscha. Det räckte för att jag kunde hitta fler aktiviteter att hålla mig till. Till en början skedde det inte varje dag men efter en tid började jag schemalägga vad jag bör göra varje dag, skrev ned det och värderade sedan allt jag gjort i plus- och minusaktiviteter. Jag började äta regelbundet, åt allt bättre mat och kunde dessutom börja promenera dagligen. Maten gav energi och jag orkade gå ut. I depression kan en dagsplanering vara näst intill omöjlig att genomföra då tröttheten kan vara ivägen eller frånvaron av positiva känslor. Det är ändå där den mest deprimerade måste börja. Med en klockas hjälp eller en människas stöd kan mattider, sömn och annat planeras och genomföras. Om du redan har prövat med att vänta tills du känner för att göra något och dessutom testat kognitiv beteendeterapi (KBT) utan framgång kanske näräventyr kan vara något för dig. Näräventyret blir det som finns tillhanda utanför din dörr. Just nu. Idag. Är du begränsad av att röra på dig kan näräventyret bestå av att du tar dig ut ur huset du bor i och bara observerar vad som finns runt omkring dig. Just nu. Andas djupt och ta reda på hur omgivningen luktar. Titta upp mot skyn och ta reda på vilket väder det är. Använd alla sinnen du har. I bästa fall får det dig så småningom att göra likadant en annan dag. Dina upplevelser kanske blir längre i tid och kanske gör du allt längre utflykter. Den här sommaren har utmattningstillståndet lärt mig att bara ägna mig åt en aktivitet per dag och att vila dagen efter. Jag har valt att prioritera näräventyren eller de aktiviteter utomhus som i bästa fall innebär att jag har mer energi när jag kommer hem. Att kalla mina utflykter näräventyr ger mig en riktning som jag haft tidigare och som sammanfaller med vad jag kan göra idag. Förr hade jag en önskan om långa vandringar som pilgrimsfärder, att vandra i Pakistan och upp på Kilimanjaro. Nu har jag fått ett strikt program av sjukgymnasten som jag ska hålla i tre veckor som går ut på att jag ska göra så lite som möjligt utom de dagliga rehabövningarna. Tre enminutare på spinningcykeln får jag göra dagligen. Så, tillbaka till näräventyr. I näräventyren ingår allt som är tillgängligt, miljövänligare än att ta flyget till en sandstrand och som är möjligt att utföra. Det ger en liten kick när jag inser att mycket vackert ligger inom räckhåll bara några minuter eller mil ifrån hemmet, som Gålö naturreservat med sina varierande stigar och sevärdheter, vindskyddet intill närmaste sjön med solnedgång och som idag - att bara sitta på en brygga på Ekensberg (norr om Överenhörna i Mälaren) och höra hur vinden silas i trädtopparna, en fluga som flyger förbi och känna den sköna augustibrisen som kyler ned huden. Livet är bara nu.

4 aug 2012

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)