Oops, nu slant tanken.

Teoretiskt har jag lärt mig att jag kan välja att agera när en tanke uppstått. Jag behöver t ex inte ta livet av mig bara för att tanken om det uppstått, lika lite som att jag slår någon bara för att jag tänker att jag skulle vilja slå. Jag styr inte vilka tankar som kommer - bara om jag ska agera efter den eller inte. Det knepiga, är att vara medveten om vilka tankar som uppstår och hinna styra upp dem.

I fredags var jag på en trevlig middag med nära och kära och vi började diskutera. En bra diskussion uppstår när det finns flera åsikter och alla kan hålla sig till sakfrågan. Vid ett tillfälle uppfattade jag ilska hos en av debattörerna och min ptsd-hjärna stängde av tankeförmågan. Jag uppfattade ilska i min närhet och blev rädd som jag blir i 99 fall av 100.

Innan jag förstod att jag blev rädd dröjde det fem dygn. Istället konstaterade jag bara att min vilja att diskutera plötsligt tog slut och att jag inte visste varför. Detta vaacum följdes snabbt av förvirring som jag känner när jag tappar kontrollen, gick ut i köket och städade för att få avstånd till andra. Insåg bara att jag var trött och bestämde mig för att åka hem.

På vägen hem känner jag saknad av de jag just ätit gott och haft en stunds samvaro med men fattar inte det utan upplevde bara att jag blev ledsen. Känslan av ledsenhet och mörkret i landskapet (ptsd-minne) på väg hem i tunnelbanan drog igång mina mörkaste tankar och jag började döma mig själv. Tänkte, att 'jag måste inse att jag är ensam och att alla är ensamma på den här jorden så därför blir det inte annorlunda för mig. Gilla läget'. En snabb höger på mig själv serverades med tanken att det inte är normalt att reagera så starkt som jag gjorde, pga en harmlös diskussion.

Väl hemma eskalerade ångesten med hyperventilering, gråt och uppfattningen att tillståndet inte skulle upphöra. Föll ned till botten av Dantes inferno. Ensam och visste inte vad som skulle kunna lugna mig. Visste inte ens vad jag skulle säga till någon om det hade funnits någon i min närhet för att få hjälp. Ringde psykjouren och kände mig förudmjukad efter att jag hade lämnat ut mig till någon och mådde än värre efter samtalet (kommer aldrig att ringa en psykjour igen) så jag blev sittande på sängen i ett mörkt rum. Katterna och tiden hjälpte ångesten att klinga av.

Ja skit händer ibland men så enkelt är det inte att relatera till det som har hänt, för skiten händer mig ofta och påverkar sömn och ork en lång tid efteråt. När kroppens alla varningssystem för fara har varit påslaget länge och ofta så går det inte att återhämta sig. 

Ja, vad är det att lära sig av detta? 1) Att inte pressa sig som utmattad med att vara aktiv från tidig morgon till kväll vilket hände den dagen. Som trött är det svårare att vara ständigt medveten om vad som pågår i och omkring sig själv.

2) Att förbereda sig varje morgon om vad jag faktiskt klarar av och inte, som att vandra i mörker i en stad alltid leder till stark rädsla för min del eftersom jag blivit överfallen och att kombinera det med trötthet kan leda till ett starkt ångestutbrott. Dagsformen varierar oavsett hur man sköter sig och därför måste besluten komma först den dag besluten ska gälla.

3) Att i fortsättningen inse att vissa miljöer alltid kommer att vara invalidiserande för min del och att undvika dem så länge risken för dessa starka ångestutbrott är stor.

4) Hitta sätt att lugna mig själv utan piller och psykjour - innan ångestutbrottet blivit ett oregerligt monster som leder till tankekollaps.

5) Inte döma mig själv som jag gjort. Att intala sig själv att en reaktion inte är normal är också att anse att reaktionen är fel. Jag har i många år tyckt att känslor är för de veka när de låter sig styras av dem men insett att jag måste tänka om eftersom det är helt normalt att reagera känslomässigt. Jag ska inte definiera mig som svag eller stark utan snarare fråga mig om jag lärt mig att agera på bästa sätt i en viss situation. Då kan jag vara nöjd med mitt beslut och voila - tillfredställelsen infinner sig ;)

30 okt 2013

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)