Höstens funktionsmedicinska utmaning

Vet inte varför jag grät i slutet av dagens möte med både allmänspecialisten Linus Mårtensson och stockholmskliniken Nordic Clinics grundare Graeme Jones för de var vänliga och mötet var späckat av information på både svenska och engelska. Vad jag vet, är att de kommande sex veckorna blir späckade av pulsregistering, en kost liknande paleo mellan klockan 12 och 18 dagligen och initialt troligtvis huvudvärk tills kroppen kommit in i keto. Jag ska dessutom öka D-vitamin till 10 000 IE, 200 mg Q10, Oreganoolja och ta Taurin (1) som tros vara bra vid oxidativ stress. Dessutom ska jag träna på morgonen för att ... jag jag kommer inte ihåg men jag antar det är vad vi människor gjort i årtusenden, nämligen att stiga upp och gå ut för att leta föda och sen äta. Som vi är utvecklade vilket ger våra organ tid för vila och reparation. Att stoppa i sig mat i tid och otid mer än 2-3 ggr per dag låter inte tarmarna och magen att smälta maten som den ska. För att veta exakt hur kroppen har det ska jag ha en monitor på mig för att mäta pulsen 24-7. Därefter kan Nordic Clinic ge mig råd hur jag ska träna. Träna på den nivå jag klarar och inte försämrar mitt tillstånd. För träningen är A och O för god hälsa. Till sist är det gula glasögon som gäller efter 20:00 för att det blå skenet inte ska störa min sömn, för att sköta den cirkadianska rytmen (2). För sömnen är viktigt som vi flesta vet men slarvar med av många anledningar. Önska mig lycka till!

(1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17053427
(2) https://sv.wikipedia.org/wiki/Dygnsrytm

27 aug 2018

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)