Har tillfrisknandet börjat?

Min sjukskrivande läkare Peder Björling lyfter huvudet och tittar förvånat på mig när jag berättar att jag sovit sex nätter i rad utan uppvaknanden och sömnmedicin med sex till åtta timmars sömn. Det är fem år sedan jag kan säga att jag sovit non stop, när jag fortfarande hade tryggt boende med hus och sambo. Peder undrade nyfiket vad den plötsliga förbättringen beror på och jag svarade, att den enda förändringen sedan två veckor har varit kosttillskotten som den funktionsmedicinske läkaren Linus Mårtensson föreslagit.

Med närmare eftertanke har jag inte heller drabbats dagligen av hjärndimma, extrem energilöshet, kort stubin eller stunder av desorientering de senaste veckorna. Å andra sidan har jag inte heller exponerats för PTSD-terapin sen 14 maj då jag annonserade att jag inte tyade mer när jag försökte processa min vän Helenas begravning 17 maj efter hennes självmord. Idag var också första gången jag kunde konstatera ett inre lugn liggandes i en hängmatta med havsutsikt sen sjukskrivningen 2010.

Säkert bidrar att jag sedan april har ett bra boende som är tryggt både ekonomiskt och ger mig en känsla av trygghet liksom den lågintensiva pulshöjaren med vattengympa två gånger i veckan. Den enda träning jag inte blivit sämre av. Med min omfattande kostomställning sedan januari har jag fått bättre tankemässig kapacitet för att strukturera vardagen vilket lett till att jag skriver mer och därigenom få en känsla av sammanhang med andra. Stundvis kan jag känna bibehållet lugn även bland andra människor och har länge tränat på att vara närvarande i nuet och i förhållande till min kropp så att jag snabbt kan konstatera när jag börjar hålla andan på grund av stress. På så sätt kan jag omdelbart konstatera och reglera oro med hjälpsamma tankar men oftast i yogisk andning som bäst ger effekt.  

Så håll tummarna, för i höst får jag pröva mitt mående bland tusentals stressade människor i en stockholmsförort då jag också börjar terapin igen. Men till dess blir det dagliga rutiner med morgonyoga utomhus, promenader i naturen, en stunds tidsreglerad skrivande, noga vald triggerfri litteratur, bra och god mat, mycket musik och sång och sist men inte minst medicinfria nätter utan långa uppvaknanden.

13 jul 2018

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)