Den cirkadianska rytmen, intermittent fasta och ätstörning

Jag mår bäst av rutiner. En bra dygnsrytm ger bättre sömn, uthållighet och humör. Min kropp sänder mig då signaler som jag lättare uppmärksammar då de ofta återkommer vid ungefär samma tider varje dag, som när jag är trött eller hungrig.  Kanske de viktigaste signalerna att uppmärksamma dagligen vilka är grunden för allt annat i mitt liv.

Numera lever jag efter en cirkadiansk rytm med allt fler nya rutiner allteftersom jag lär mig. Som den rastlösa människa jag varit kan också rutiner tråka ut mig men med åren har jag insett att det är just avsaknaden av rutiner som ökar min rastlöshet. Rastlösheten eller ångesten är också en signal för att det finns en obalans vilka liksom allt annat bör uppmärksammas för att kunna förstå och förändra beteenden, upplevelser och tankar hos mig själv.

Den cirkadianska rytmen eller dygnsrytmen styrs av molekylära svängningar i våra celler. Svängningarna styrs inte av våra liv i städer med förväntningar om att ständigt prestera från tidig morgon till sena kvällen - utan än större faktorer. Därför är vi predestinerade att må bättre om vi är medvetna om när gryningen börjar och förhåller oss till den genom att till exempel gå ut och promenera eller motionera före vi äter. Våra celler noterar att det är morgon genom ljuset, sätter igång systemen i kroppen genom rörelse och på så sätt tar också kroppen bättre upp näringen vi ger den när vi sen äter dagens första måltid. Länge har våra förfäder levt på detta sätt vilket naturligtvis våra kroppar vi ärvt är gjorda för om vi vill leva optimalt.

''Förutsättningarna att överleva är kort sagt bättre för den som är vaken när det är lättast att hitta föda, och som drar sig undan när det är störst risk att bli attackerad.''

Med andra ord bör vi vara aktiva på morgonen och minska på intryck och aktiviteter i god tid innan läggdags för att kroppen ska få förutsättningar att återhämta och bryta ned det vi gett den sig på bästa sätt, både fysiologiskt och mentalt.

På funktionskliniken Nordic Clinic som jag får råd kring detta rekommenderas jag också att äta med  intermittent fasta eller som det på svenska oftare benämns som periodisk fasta, något som några av oss gör  utan att tänka på det. Varje morgon när vi äter första måltiden bryter vi nattfastan. Tänk på vad det engelska ordet för frukost består av (Breakfast =  Brake fast) så inser du kanske bättre vad fasta är. 

Intermittent fasta eller periodisk fasta minskar inflammationer och småätande om du ger kroppen rätt näring liksom undviker de värsta matfällorna. Inflammationer är boven för många sjukdomar som den offentliga vården inte bidrar till att hjälpa människor förstå men behandlar effekterna av som psykisk ohälsa, autoimmuna sjukdomar, läckande tarm, hjärtsjukdomar och många många fler. Jag äter mellan 11 och 19 varje dag och som följd har jag fått bättre koncentrationsförmåga, jämnare humör och utan att sträva efter det minskat 10 kilo i vikt i år.

Min kostomställning i år har såklart också påverkat mitt mående i vilken jag uteslutit spannmål, socker och mjölkprodukter. Med denna ändring till rätt sorts fetter, en rimlig mängd protein av viltfångat och ibland bönor/linser/ärtor med mycket grönsaker och frukt har hetsätningen upphört!! Hetsätning uppstår när hjärnan skriker efter näring och att stå emot sådana impulser har ingenting att göra med viljestyrka utan är en effekt av att hjärnan stänger ner logik och förnuft för att leda dig till snabbt intag av energi för att överleva! Det tog ett tag för mig att inse och acceptera att jag svalt trots att jag var överviktig och försökte först "normalisera" mitt ätande genom stöd från en ätstörningsklinik men där försämrades mitt mående då jag förväntades äta sex gånger per dag som en missvisande rekommendation till en diabetiker liksom att jag inte fick motionera. Råd som kanske hjälper en döende anorektiker men knappast någon annan med ätstörning. Personer med utmattning och ätstörningar rekommenderas inte att ägna sig åt periodisk fasta av vissa, tvärt emot vad jag nu alltså rekommenderas av läkare inom funktionsmedicin! Jag vet och känner att jag mår bättre på alla sätt av att äta så här, inte minst genom att allt tid jag ägnat åt att tänka på mat har stillats och det är sååå skönt att inte ständigt tänka på mat!!

Vad jag har kommit fram till är att den som drabbats av utmattning och ätstörning såklart inte ska utsätta sig för svält som stressar kroppen eller om utmattningen och depressionen är svår,  men när rutinen är daglig och inte som 5:2-modellen då kroppen under två dagar i veckan får minimalt med näring är det rimligt att kroppen anpassar sig efter en tid. Dessutom ska du som funderar om hur det kan påverka dig ha helhetstänket för din livssituation innan du gör en stor omställning vare sig det gäller mat, relationer eller rutiner. Är du mitt i en skilsmässa eller någon plötsligt lämnat dig som exempel, kan det bli extra utmanande att också göra en stor kostomställning samtidigt. Börja med något och gör det försiktigt så dina chanser att lyckas blir så stor som möjligt.

  1. Det jag rekommenderar är att du först börjar röra dig lite varje dag och helst på morgonen samt och tackar dig själv att du har försökt och att om något inte blir som du tänkt dig att morgondagen ger en ny chans att göra annorlunda.
  2. Det andra är att du ser till att sömnen blir så bra som du kan och ska sträva efter att sluta med sömnmedel om du tar sånt, när du har tillräckligt bra rutiner. Skaffa gula glasögon om du till en början inte kan sluta pilla på din mobil ända tills du somnar eller titta på tv/dator. Se sen till att du är borta från allt blått ljus minst en timme innan sänggåendet. Gå och lägg dig samma tid varje kväll tills du fått bra sömn. Sen gör ett undantag en gång i veckan helst när du är ledig dagen efter inte så mycket. Stäng av wifin med timer så blir det än svårare att ta upp nattliga dåliga vanor.
  3. Se över vad du äter och gör vad du kan för att föra in lite bättre näring varje månad.
  4. Fundera hur dina tankar och känslor styr dina beteenden och fundera hur du bäst kan förändra allt som tar energi, ger dåligt samvete, skuld & skam. Lär dig sen att acceptera det du inte kan ändra och släpp de tankar som inte leder dig framåt till ett bättre liv.

I mitt fall var situationen för mina beslut komplicerade av utmattning, depression, ätstörning och posttraumatisk stressyndrom men eftersom jag har fått stå ensam i mina beslut och jag själv är noga med att följa upp konsekvenserna av mitt handlande har jag fått mina erfarenheter ibland med tuffa konsekvenser men tagit mig ut på andra sidan. Sidan där det är värt att leva. 

 

https://ki.se/nyheter/ki-forskare-cirkadisk-rytm-paverkar-nastan-alla-funktioner-i-cellen

https://www.mindbodygreen.com/articles/ntermittent-fasting-to-calm-inflammation-free-yourself-from-food

https://www.psychologytoday.com/us/blog/hunger-artist/201411/the-fast-diet-fast-route-disordered-eating

 

 

21 sep 2018

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)