Basen för att stå ut

I fyra års tid har jag kämpat med att komma ur den värsta depression jag haft och den här gången tillsammans med ett utmattningstillstånd. Min erfarenhet tillsammans med mina terapeuters arbete med mig är sju punkter för att skapa ett mående som ger utrymme för tillfrisknande. De sju punkterna hjälper mig att stå ut i väntan på att depressionen och utmattningen ska minska och därmed kunna uppleva hopp, motivation och att stanna så länge det går i glädje och andra positiva upplevelser. 

  1. Behandla sjukdomar
    Oavsett vilken krämpa eller sjukdom jag har måste jag ta den på allvar och behandla den omedelbart. Ett lätt skadat knä kan som exempel vara utlösaren till sämre humör om dagsformen redan är dålig. Då blir det svårt att också arbeta med att forma tankarna till något konstruktivt för dagen. Att leva i förnekelse om att jag har vissa svårigheter i livet gör bara lidandet värre.
  2. Ät lagom
     Jag har upptäckt att jag mår bäst av att äta tre måltider per dag och helst ska den största måltiden vara mitt på dagen. Kan jag dessutom äta senast 1800 och låta magen vara tom i cirka tolv timmar belönar magen mig direkt med att den blir plattare. Tallriksmodellen är enklast att använda som bas även fast jag har modifierat den genom att äta minimalt med kött och tillfört mer baljväxter, groddar och vetegräsdrinkar. Jag undviker också snabba kolhydrater och vetemjölsmat. 
  3. Undvik droger
     
    Inga problem eftersom jag inte använder sånt. Hur illa et är med att använda sådant har väl inte gått någon förbi?
  4. Sov tillräckligt
     
    Den med sömnproblem kan ibland ha en lång väg att gå för att hitta balans. Vad som passar bäst är olika från individ till individ. I mitt fall är insomningsrutinerna viktiga som att varva ned några timmar innan sängdags och undvika ämnen som kan skapa starka känslor. Sådana rutiner kan vara att ha rena sängkläder, ett svalt och tyst sovrum, böcker eller samtal som bidrar till jämnmod eller positiva känslor, vara regelbunden med tider för sänggående och uppstigning, osv.  
  5. Motionera 
    Hitta dagliga aktiviteter som du kan kalla bra vardagsmotion (trädgårdsarbete, promenader, trapporna istället för hissen, cykla till din sysselsättning mm). Träna så du håller din idealvikt och träna inte så du drar på dig skador. Det som jag också måste tänka på är att vilan är i relation till hur mycket jag tränar eftersom det lätt blir för mycket träning. Tränar jag hårt en dag måste jag också planera in hur mycket vila jag behöver i förhållande till vad jag gjort. 
  6. Känn dig kompetent
    Gör något dagligen som du kan säga att du har kontroll över och som du har som mål för gott välbefinnande. Det här gäller allt från prestationer till att utveckla goda relationer och att ha kontrolll över din känslor så de inte tar överhanden och styr dig. 
  7. Dagliga själsliga och andliga övningar 
    Det här behöver inte vara konstgare än att du gör något som tillfredställer dig genom konst, litteratur, naturupplevelser och djur eller meditation. Det krävs ingen särskild religion för att uppleva själslig stimulans. Jag tror också att min relation till andra och min villighet att hjälpa andra kan förstärka min känsla av sammanhang och tillhörighet. 

 

7 mar 2014

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)